Κατανοώντας την Περιοδοντίτιδα: 8 Βασικές Ερωτήσεις

Περιεχόμενα Σελίδας

Η περιοδοντίτιδα είναι μία προχωρημένη λοίμωξη των ούλων που μπορεί να οδηγήσει σε σημαντικές αλλαγές στην υγεία του στόματος αλλά και της γενικής υγείας. Ο αγώνας για την αντιμετώπιση της περιοδοντίτιδας είναι σημαντικός και η έγκαιρη θεραπεία μπορεί να προφυλάξει από την απώλεια δοντιών.

Ορισμός της περιοδοντίτιδας

Η περιοδοντίτιδα είναι μία προχωρημένη φλεγμονώδης πάθηση που προσβάλλει τα ούλα και τα οστά που στηρίζουν τα δόντια. Αυτή η πάθηση μπορεί να προκαλέσει σημαντικές διαταραχές στην υγεία του στόματος και της γενικής υγείας, προκαλώντας απώλεια δοντιών και σοβαρά προβλήματα υγείας αν δεν αντιμετωπιστεί έγκαιρα.

Συμπτώματα της περιοδοντίτιδας

Τα συμπτώματα της περιοδοντίτιδας είναι πολλά και διάφορα, αλλά συνήθως περιλαμβάνουν:
• Πρησμένα ούλα
• Πιθανή αιμορραγία των ούλων κατά το βούρτσισμα
• Ούλα που υποχωρούν
• Χαλαρά δόντια
• Αλλαγή στον τρόπο που τα δόντια κλείνουν κατά τη μάσηση
• Υποχώρηση των ούλων που αφήνει να φαίνονται τμήματα της ρίζας των δοντιών
• Εμφάνιση κενών μεταξύ των δοντιών

Αυτά τα συμπτώματα μπορεί να είναι πολύ επώδυνα, επομένως είναι πιθανό να τα προσέξετε αμέσως. Όσο πιο σύντομα θα επισκεφτείτε τον οδοντίατρό σας για έλεγχο, τόσο πιο γρήγορα θα ανακαλύψετε τυχόν μικρά προβλήματα στα ούλα πριν εξελιχθούν σε πιο σοβαρά.

Αντιμετώπιση της περιοδοντίτιδας

Αν αναζητάτε κάποιον τρόπο για την αντιμετώπιση της περιοδοντίτιδας, θα πρέπει πάντα να αναζητάτε συμβουλή από επαγγελματία. Πρόκειται για ένα προχωρημένο πρόβλημα στα ούλα και με τη σωστή αξιολόγηση και θεραπεία από τον οδοντίατρό σας, μπορεί να διακοπεί η εξέλιξή του. Ο οδοντίατρός σας ενδεχομένως να μπορέσει επίσης να σας συστήσει πιο κατάλληλες φυσικές θεραπείες περιοδοντίτιδας.

Προληπτικές ενέργειες για την περιοδοντίτιδα
Η πρακτική καλής στοματικής υγιεινής μπορεί να βοηθήσει στην πρόληψη της περιοδοντίτιδας. Για να επιτύχετε αυτό, θα πρέπει να ακολουθήσετε τις παρακάτω συμβουλές:
1. Επισκέπτεστε τον οδοντίατρό σας τακτικά.
2. Βουρτσίζετε τα δόντια σας δύο φορές την ημέρα.
3. Χρησιμοποιείτε οδοντικό νήμα τουλάχιστον μία φορά την ημέρα.
4. Μειώσετε ή σταματήστε το κάπνισμα.
5. Προσέξτε αν τα ούλα σας είναι πρησμένα ή ευαίσθητα και επισκεφτείτε τον οδοντίατρό σας το συντομότερο δυνατό.
Παράγοντες που αυξάνουν τον κίνδυνο περιοδοντίτιδας
Ορισμένοι παράγοντες μπορούν να αυξήσουν τον κίνδυνο εμφάνισης περιοδοντίτιδας. Αυτοί περιλαμβάνουν:
• Ύπαρξη ουλίτιδας που δεν έχει αντιμετωπιστεί
• Κάπνισμα
• Μη σταθερή ρουτίνα βουρτσίσματος και χρήσης νήματος
• Γήρας
• Κακή διατροφή
• Αδύνατες άμυνες του οργανισμού, λόγω ύπαρξης ανισορροπίας στα βακτήρια

Θεραπείες για την περιοδοντίτιδα

Η θεραπεία για την περιοδοντίτιδα περιλαμβάνει την αντιμετώπιση της υποκείμενης λοίμωξης και την ανάπτυξη καλύτερων συνηθειών στοματικής υγιεινής. Ο οδοντίατρός σας μπορεί να προτείνει ειδικές θεραπείες, όπως η χρήση οδοντόκρεμας για την περιοδοντίτιδα, ή την πρακτική στοματικής υγιεινής με αλάτι και νερό.
Επίδραση της περιοδοντίτιδας στη γενική υγεία
Η περιοδοντίτιδα δεν επηρεάζει μόνο την υγεία του στόματος, αλλά μπορεί να έχει και ευρύτερες συνέπειες. Έχει συσχετιστεί με διάφορες γενικές παθολογικές καταστάσεις, όπως τον σακχαρώδη διαβήτη, την καρδιαγγειακή νόσο, τον καρκίνο και την παχυσαρκία.
Πώς μπορεί να βελτιωθεί η σελίδα μου για την περιοδοντίτιδα;
Για τη βελτίωση της σελίδας σας σχετικά με την περιοδοντίτιδα, μπορείτε να προσθέσετε περισσότερες πληροφορίες σχετικά με την ασθένεια, τα συμπτώματα και τη θεραπεία της. Επίσης, μπορείτε να προσθέσετε εικόνες ή βίντεο που δείχνουν τη διαδικασία της ασθένειας και την επίδρασή της στην υγεία του στόματος.

H περιοδοντίτιδα είναι η εξέλιξη της ουλίτιδας αν δεν θεραπευτεί. Μπορεί όποιος έχει ουλίτιδα να μην εκδηλώνει απαραίτητα και περιοδοντίτιδα, ωστόσο η ουλίτιδα αυξάνει σημαντικά τον κίνδυνο εκδήλωσής της. Ακόμη, σε αντίθεση με την ουλίτιδα η οποία είναι αντιστρέψιμη, η περιοδοντίτιδα αποτελεί πιο σοβαρή νόσο. Δηλαδή, η περιοδοντική νόσος δεν πλήττει μόνο τα ούλα, αλλά και τους συνδέσμους που ενώνουν τα δόντια με το οστό που τα περιβάλλει. Μία από τις πιο σοβαρές συνέπειές της νόσου είναι η πλήρης καταστροφή του οστού, κάτι που συνεπάγεται την κινητικότητα και κατ’ επέκταση την απώλεια του δοντιού. Αυτό συμβαίνει όταν  η ουλίτιδα παραμεληθεί και δεν γίνει θεραπεία, τότε  το εσωτερικό των ούλων και το οστό υποχωρούν και δημιουργείται μια σχισμή, ένα διάκενο ανάμεσα στο ούλο και το δόντι, στο οποίο συγκεντρώνονται υπολείμματα τροφών. Τα μικρόβια εισχωρούν βαθύτερα στους περιοδοντικούς θύλακες (σχισμές)  κάτω από τη γραμμή των ούλων. Η φλεγμονή και η μόλυνση επεκτείνεται στο οστό της γνάθου και οι βλάβες που προκαλεί αρχίζουν να γίνονται πλέον μη αναστρέψιμες. (Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με την περιοδοντική νόσο διαβάστε εδώ).

Πώς όμως σχετίζεται η Περιοδοντική νόσος με τα εμφυτεύματα;

Όταν η περιοδοντική νόσος είναι ενεργή στο στόμα του ασθενούς, τότε ο αυξημένος αριθμός των μικροβίων που είναι προσκολλημένος στα δόντια μπορεί να μεταφερθεί στα εμφυτεύματα και να προκαλέσει την αντίστοιχη φλεγμονή στους ιστούς γύρω από τα εμφυτεύματα, η οποία ονομάζεται Περιεμφυτευματίτιδα!

Άρα ένας ασθενής με περιοδοντίτιδα μπορεί να βάλει εμφυτεύματα;

Φυσικά και μπορεί! Εξάλλου ένα μεγάλο ποσοστό ασθενών που χρήζουν εμφυτεύματα είναι εκείνοι που έχουν χάσει δόντια εξαιτίας της περιοδοντίτιδας. Ωστόσο, βασική προϋπόθεση για την επιτυχία των εμφυτευμάτων σε περιοδοντικούς ασθενείς, είναι καταρχάς η θεραπεία της περιοδοντίτιδας πριν την τοποθέτηση των εμφυτευμάτων, ώστε να τοποθετηθούν σε ένα υγιές στοματικό περιβάλλον. Ακόμη, εξίσου σημαντικό είναι από την πλευρά των ασθενών να πραγματοποιείται καθημερινή και αποτελεσματική στοματική υγιεινή, όπως επίσης να επισκέπτονται τον οδοντίατρό τους  για βαθύ καθαρισμό τουλάχιστον δυο φορές το χρόνο ή και πιο συχνά ανάλογα με τη βαρύτητα της περιοδοντίτιδας που είχαν. Με αυτές τις προϋποθέσεις τα εμφυτεύματα μπορούν να έχουν μακροβιότητα χωρίς κανένα πρόβλημα.

Επιπλέον, σε ασθενείς με προχωρημένη περιοδοντίτιδα που έχουν χάσει δόντια λόγω της μεγάλης απώλειας οστού, είναι πολύ πιθανόν μετά από τη συντηρητική θεραπεία της περιοδοντίτιδας, να χρειαστεί και ανάπλαση του οστού. Αυτό συμβαίνει στις περιπτώσεις που έχει χαθεί τόσο πολύ κόκκαλο και δεν υπάρχει αρκετό ώστε να μπει το εμφύτευμα. Αυτή η ανάπλαση γίνεται με οστικά μοσχεύματα που λαμβάνονται από τον ίδιο τον ασθενή ή από το εμπόριο και πραγματοποιείται ή κατά τη διάρκεια της τοποθέτησης του εμφυτεύματος ή σε προηγούμενη φάση μερικών μηνών  από την τοποθέτηση του εμφυτεύματος.

Τι γίνεται αν τα εμφυτεύματα πάθουν περιεμφυτευματίτιδα;

Περιεμφυτευματίτιδα, όπως προαναφέρθηκε, είναι η αντίστοιχη περιοδοντική νόσος στα εμφυτεύματα. Δηλαδή, είναι η φλεγμονή των ιστών γύρω από το εμφύτευμα που συνοδεύεται από οστική απώλεια και χρειάζεται να αντιμετωπιστεί άμεσα, καθώς υπάρχει σοβαρός κίνδυνος απώλειας του εμφυτεύματος.

Τα αίτια της περιεμφυτευματίτιδα :

• Βακτηριακή λοίμωξη
  • Μηχανική υπερφόρτιση
  • Προβληματικές επιεμφυτευματικές ακίνητες αποκαταστάσεις
  • Ελλιπής στοματική υγιεινή
  • Μόλυνση από τα παρακείμενα φυσικά δόντια
  • Κάπνισμα
  • Περίσσια κονίας

Ποια η θεραπεία της Περιεμφυτευματίτιδας;

Πραγματοποιείται με παρόμοια μέθοδο με την περιοδοντική θεραπεία, δηλαδή γίνεται  απομάκρυνση των παθογόνων παραγόντων που προκαλούν την περιεμφυτευματίτιδα μέσω  απόξεσης και λείανσης των εμφυτευμάτων με ειδικά εργαλεία εμφυτευμάτων και δίνονται σωστές οδηγίες στοματικής υγιεινής. Ωστόσο, δυστυχώς η θεραπεία της περιεμφυτευματίτιδας δεν έχει τα ίδια υψηλά επίπεδα επιτυχίας με τη περιοδοντική θεραπεία. Για αυτό το λόγο είναι απαραίτητο να έχει προηγηθεί η θεραπεία της περιοδοντίτιδας πριν την τοποθέτηση των εμφυτευμάτων και να τηρούνται οι κανόνες στοματικής υγιεινής.

Μην διστάσετε να επικοινωνήσετε με τους έμπειρους και εξειδικευμένους  Οδοντίατρο-Προσθετολόγο Παναγιώτη Λαμπρόπουλο και Οδοντίατρο Δέσποινα Παΐζη, για οποιαδήποτε διευκρίνιση.

Περισσότερα για την Περιοδοντίτιδα.

Περισσότερα Άρθρα

Μοιραστείτε αυτό το άρθρο