Ουλίτιδα: Τι είναι και ποια τα αίτια;

Βασική αιτία των ασθενειών του περιοδoντίου (ουλίτιδα, περιοδοντίτιδα) είναι η παρουσία μικροβιακής πλάκας πάνω στα δόντια.
Η πλάκα αποτελείται από:
• βακτήρια του στόματος
• υπολείμματα τροφών
• στοιχεία του σάλιου

Αν η πλάκα δεν απομακρυνθεί αποτελεσματικά από τα δόντια, ενώνεται με το ασβέστιο του σάλιου, σκληραίνει και δημιουργείται η πέτρα.
Τα βακτήρια που εμπεριέχονται στην πλάκα και στην πέτρα παράγουν τοξίνες, και έτσι δημιουργείται η φλεγμονή των ούλων (ουλίτιδα) και αργότερα η φλεγμονή όλου του περιοδοντίου (περιοδοντίτιδα).

Τι είναι η περιοδοντίτιδα;

H περιοδοντίτιδα είναι η εξέλιξη της ουλίτιδας αν δεν θεραπευτεί. Ακόμη σε αντίθεση με την ουλίτιδα η οποία είναι αντιστρέψιμη, η περιοδοντίτιδα αποτελεί πιο σοβαρή νόσο που μπορεί να οδηγήσει και στην απώλεια δοντιών.

Ματώνουν τα ούλα μου

Ποια είναι τα συμπτώματα της ουλίτιδας;

Το κύριο σύμπτωμα της ουλίτιδας είναι η αιμορραγία (μάτωμα) των ούλων (κυρίως κατά το βούρτσισμα) και θα πρέπει να μας οδηγήσει στον οδοντίατρο.

Άλλα συμπτώματα είναι τα πρησμένα ούλα και η δυσοσμία.

Ποια είναι η θεραπεία της ουλίτιδας;

Στην περίπτωση που ο οδοντίατρος διαγνώσει ότι πάσχουμε από ουλίτιδα, η θεραπεία εκλογής είναι η απομάκρυνση της οδοντικής πλάκας και πέτρας με μηχανικά μέσα (υπερήχους, ξέστρα χειρός).

Μετά την επιτυχή απομάκρυνση τα δόντια στιλβώνονται με ειδικά βουρτσάκια και πάστες διαφορετικής αδρότητας, έτσι ώστε το αποτέλεσμα να είναι λείες επιφάνειες δοντιών για την αποφυγή εκ νέου εναπόθεσης πλάκας.

Στον ασθενή μας δίνουμε οδηγίες στοματικής υγιεινής, τον ενθαρρύνουμε να πλένει πιο σωστά και πιο συστηματικά τα δόντια του.

Συμβουλές στοματικής υγιεινής

Μερικές χρήσιμες συμβουλές που μπορείτε να ακολουθήσετε για την καλύτερη δυνατή στοματική υγιεινή  :

• Τοποθετήστε την οδοντόβουρτσα με κλίση 45ο προς την επιφάνεια των δοντιών, ανάμεσα σε δόντια και ούλα.
  • Βουρτσίστε τα δόντια σας με μικρές κυκλικές κινήσεις χωρίς να μετακινείται η οδοντόβουρτσα από δόντι σε δόντι. Η διαδικασία ακολουθείται από την παρειακή αλλά και από τη  γλωσσική/υπερώια πλευρά (από την «έξω» και από τη «μέσα» πλευρά).
  • Βουρτσίστε καλά τις μασητικές επιφάνειες.
  • Για το σωστό καθαρισμό της εσωτερικής πλευράς των μπροστινών δοντιών, η οδοντόβουρτσα πρέπει να τοποθετείται κάθετα.
  • Χρησιμοποιήστε οδοντικό νήμα για να καθαρίσετε την περιοχή ανάμεσα στα δόντια ή μεσοδόντια βουρτσάκια στο μέγεθος που σας έχει υποδειχθεί από τον οδοντίατρό σας.
  • Χρησιμοποιήστε στοματικό διάλυμα αν σας έχει συστηθεί.

Οι χρήστες ηλεκτρικής οδοντόβουρτσας ακολουθούν την ίδια ακριβώς διαδικασία χωρίς να κάνουν τις κυκλικές κινήσεις, αφήνοντας την οδοντόβουρτσα να το κάνει μόνη της.

Μετά τη θεραπεία της ουλίτιδας

Στα ιατρεία της Dental Implant με την ολοκλήρωση της θεραπείας για την ουλίτιδα,  εισάγουμε τον ασθενή σε ένα σύστημα επανεξέτασης ανάλογα με την βαρύτητα του περιστατικού του. Θα τον δούμε σίγουρα μετά από μία εβδομάδα να ελέγξουμε ξανά τα στοιχεία φλεγμονής του, δηλαδή πόσο ακόμα ματώνουν τα ούλα του και τη δημιουργία πλάκας. Αν χρειάζεται θα του ξαναδώσουμε οδηγίες στοματικής υγιεινής και θα τον παρακινήσουμε ξανά για σωστότερο πλύσιμο δοντιών.

Θα επανέλθει πάλι σε ένα μήνα για τη δεύτερη επανεξέτασή του, και αν πλέον έχει καταφέρει με τη σωστή στοματική υγιεινή να ελέγξει την φλεγμονή των ούλων του, η θεραπεία του κρίνεται επιτυχής και ο ασθενής μας μπαίνει σε ένα σύστημα επανελέγχου κάθε έξι μήνες.

Η θεραπεία ουλίτιδας είναι συχνά σωτήρια για τους ασθενείς μας, μιας και προλαμβάνει τις καταστροφικές συνέπειες μιας ενδεχόμενης  εξέλιξής της σε περιοδοντίτιδα.

Με τη σωστή ενημέρωση και την κατάλληλη θεραπεία η ουλίτιδα είναι μια πλήρως ελεγχόμενη νόσος του περιοδοντίου.